Hei blogin lukijat!
Tutkintoja edeltävä koulutus on kokenut suuria muutoksia lähiaikoina, kun tutkintorakenne uudistettiin. Eräs Helsingin Diakoniaopiston opiskelija kirjoitti tästä uudistuneesta kokonaisuudesta (VALMA) ja opiskelusta meillä HDO:lla. Koska teksti oli niin hyvä, päätimme julkaista sen täällä opiskelijablogissa. Toivon mukaan siitä on teille muillekin opiskelijoille hyötyä!
Terveisin,
pedagoginen valmentaja Noora
HDO:n opiskelijana VALMA:ssa
Olen Helsingin Diakoniaopiston Valma-opiskelija, hauska tutustua!
VALMA-kouluuts on ammatilliseen peruskoulutukseen ja työelämään
valmentavaa ja kuntouttavaa koulutusta, niinsanottua tutkintoja edeltävää
koulutusta. Meillä täällä HDO:lla opiskelee noin 140 Valmalaista. Hakijoita oli
opettajani kertoman mukaan tänä vuonna yli 600 VALMA-koulutuksiin.
Tämä koulutus, jota käyn, on tarkoitettu opiskelijoille, jotka ovat olleet
pitkään poissa työelämästä tai joilla ei ole ammatillista koulutusta, ja jotka
tarvitsevat tukea opiskeluun tai työelämään siirtymiseen. Koulutuksen
tavoitteena on vahvistaa oppilaan elämänhallintaa, vuorovaikutustaitoja, ja
opiskelu- ja työelämätaitoja, sekä kartoittaa opiskelijan työ- ja
kouluttautumisvalmiuksia. Tavoitteena on myös tukea opiskelijan
kokonaiselämäntilannetta ja tulevaisuuden suunnittelua yhteistyössä opiskelijan
ja hänen verkostonsa kanssa. VALMA-koulutuksessa opiskelija saa runsaasti
yksilöllistä ohjausta, ja koulutus sopii myös erityistä tukea tarvitseville
opiskelijoille.
Meidän ryhmässämme on aikuisia opiskelijoita. Lisäksi HDO:lla on
VALMA-ryhmiä lisäksi maahanmuuttajille sekä nuorille.
Opiskelu kestää vuoden, eli kaksi lukukautta (n. 60 osaamispistettä), ja
opiskelu on päätoimista. Itse opiskelen nyt toista lukukautta, tosin aloitin
opiskeluni vuoden alussa OIVA-ryhmässä (valmentava ja kuntouttava opetus ja
ohjaus 1), joka yhdistyi nyt syyslukukauden alusta ammattistarttien,
maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavien koulutusten
(MAVA), ja kotitalousopetuksen kanssa VALMA:ksi (ammatilliseen
peruskoulutukseen valmentava koulutus), jolloin kaikkien näiden erilaisten
opintolinjojen opetussuunnitelmat yhtenäistettiin.
Opiskelu VALMA:ssa ei eroa käytännössä juurikaan OIVA:sta. OIVA oli
työelämäpainotteinen ryhmä, ja niin on myös tämä VALMA-ryhmä, jossa opiskelen.
Työelämäpainotteisuus tarkoittaa sitä, että meillä on pidempi työharjoittelu,
joka oli OIVA:ssa kestoltaan 10 vk, ja nyt VALMA:ssa 8 vk. Itse valitsin
työelämäpainotteisen koulutuksen, koska koin sen itselleni haastavammaksi.
Työharjoittelun aikanakin olemme yhden päivän viikosta koulussa.
Koulussa opiskelemme sekä ihan perinteisiä kouluaineita kuten matematiikkaa,
äidinkieltä, kieliä (englantia ja ruotsia), viestintää, tietotekniikkaa,
yhteiskuntaoppia, kuvaamataitoa ja liikuntaa, että sellaisia aiheita kuin arjen
hallinta, itsetuntemus, ja erityisesti opiskelu- ja työelämävalmiudet, sekä
koulutus- ja työelämätieto. Opiskeluun kuuluvat myös tutustumiskäynnit erilaisiin
työpaikkoihin, joilla tapaamme eri alojen työntekijöitä heidän omissa
työympäristöissään, sekä joitakin vierailuja toisiin oppilaitoksiin. Tutustumme
myös erilaisiin vapaa-ajanviettopaikkoihin ja –mahdollisuuksiin retkien ja
lähiympäristöön suuntautuvien kävelylenkkien muodossa.
VALMA-opinnot on pääsääntöisesti tarkoitettu opiskelijoille, joilla ei vielä
ole 2. asteen tutkintoa. VALMA-koulutukseen voi hakea suoraankin, mutta
etusijalla ovat sellaiset hakijat, jotka tarvitsevat erityistä tukea tai ohjausta
opiskeluun. Tällöin lähettävänä tahona voi toimia esim. hakijan hoitokontakti
tai sosiaaliohjaaja. Lisäksi nuorten kohdalla hakijoissa voi olla niitä jotka
eivät kevään yhteishaussa saaneet opiskelupaikkaa tai jotka haluavat lisävuoden
selvittääkseen, mikä ala tuntuisi itselle parhaimmalta.
Jokainen opiskelija haastatellaan, ja edellä mainittujen seikkojen lisäksi
arvioidaan sitä, että hakijalla on edellytykset suoriutua opinnoista, ja että
opiskelut ovat oikea-aikaiset hakijan elämäntilanteeseen nähden. Jokaiselle
oppilaalle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS), ja opiskelija
saa tarvittaessa kahdenkeskistä keskusteluaikaa ryhmänohjaajan kanssa.
Opintosuunnitelmaa voidaan myös tarvittaessa tarkistaa ja muokata opiskelijan
elämäntilanteen mukaan.
Ryhmässämme on vain n.12 oppilasta, joten jokainen meistä saa tarvitsemansa
tuen ja ohjauksen. Luokassamme on hyvä yhteishenki, ja suvaitsemme hyvin
toistemme erilaisuuden, vaikka olemme tulleet tänne opiskelemaan hyvinkin
erilaisista lähtökohdista. Opiskelumotivaatio on hyvä, koska useimmilla meistä
on takanamme vaikeampi elämänvaihe. Koulutehtävät eivät ole vaikeita, haastavia
kylläkin, mutta niihin saa kaiken tarvitsemansa avun. Ryhmäämme on myös
siunattu ammattikorkeakoulusta työharjoittelussa olevalla
sosionomiopiskelijalla, joka auttaa meitä käytännön asioissa ja
työharjoittelupaikkojen haussa, sekä sopii ryhmälle työpaikkavierailuja, joiden
suhteen myös toiveitamme kuunnellaan.
Hyvää syksyä, terkuin T
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti