Kokeillaanpa yks kirjotelma viime viikon tunneista ilman niitä jo aikasemmin
mainittuja dialappusia. Dialappuset meinaa siis semmosta tulostettua nivaskaa,
jossa on kiteytettynä kyseisen tunnin aiheet. Samat paperilla olevat diat
näytetää myös tunnilla tykin kautta. Yks aihe jäiki enää läpikäytäväks, sillä
viime viikolla oli toi tutustumiskäynti Elviksessä ja muut tunnit meni ikävä
kyllä poissa ollessa. Viimene viikko tosiaa kouluu ja tän jälkee tuleeki se
yhteenveto.
Pidetään lyhyenä, koska analyytikko iskee sit vikalla
kerralla. Aiheena oli… öö, öö, *soittaa kaverille*, *kaivaa nenää* - kakssuuntanen
mielialahäiriö ainaski! Tuli flashback jällee videoo jota luupattii puolisen
tuntia. Videolla oli ainaki just tää tutustumiskäynnin kohde, kulttuuripaja
ELVIS. Siinä oli myös kaks naista, joilla molemmilla on ollu itsari sillon
tällön ajankohtane. ”En oo yrittäny aiheuttaa ittelleni kuolemaa yli kuutee
vuotee”. Joo propsit sulle neiti mielenterveyskuntoutuja, mut kyllä tekis mieli
raiskata tähä kysymysmerkkejä. Iha ku seittemän vuoden kohalla sit ois taas
muka pakko vajota suoho ja tarrata niihi kaikkein kestävimpii oljenkorsii
säilyttääksee elämänsä. No siinähä vissii huomaa miks kyseessä on
mielenterveyskuntoutuja.
Depressio ja itsetuhosuus siinä oli vissii enemmänki niillä tunneilla läsnä,
mut muistan myös erään hoitokeinon, jota joku neiti sovels maanis-depressiivisyyteensä.
Autolla ajo rauhottaa sillon, ku käydää ylikierroksilla, mut taas piristää ku
masentaa. Iha ruohonjuuritasolla puhuttaessa voitais ajatella paitsi
pakokaasuja, myös jo sataan kertaan esille tullutta asiakaslähtösyyttä; mm. omaa
oivaltamista ja tekemisen halukkuutta. Keskustelussa esille tuli nii ikää sitä, mitä
lähihoitajana voisin hommata jeesatakseni näiden tunteiltaa vähintää
arvaamattomia. Siitä on puhuttu sataan kertaan ja sataan kertaan on
puhuttu myös videolla esiintyneistä aktiviteettien tärkeyksistä. Tehtiin taas
ainaki sata post-it –lappua omista ajatuksista, aiheena oli kohtaamisessa
huomioon otettavat seikat tai jotkut vastaavat.
Oha se hyvä käydä asiat monee kertaa läpi ja tässä kirjotellessaki
tulee tehtyä just sitä. Oppimisen kannalta suurenmoista, mut taas kerran meinas
tunnilla vähä tylsyys iskee. Mä nyt puhun omasta puolestani vaan, silti ois taas
annettavana vähän kritiikkiä. Toiset oppii asiat eri vauhtia ku toiset ja opettajalle
propsit siitä, että pitää kaikki samalla viivalla. Sama pätee mun mielestä myös
mielenterveystyössä, eriarvostaminen kitkettäessä tellukselta, monet asiat
parantuis. Toisin sanoen: Liberté, Égalité, Fraternité! Noista viimesin
korostettakoon ja puhuttakoon tasa-arvosta. Tasa-arvo on tosin ristiriidassa
toisen lähihoitajan periaatteen, yksilöllisen kohtaamisen kanssa.
Sitä, mitä mä alussa toivoin, en jaksais enää ollenkaa.
Yks valastuminen tällä kurssilla tapahtu siis siinä, ku annetaan tiivis ja
ytimekäs paketti, unohdetaa kokonaisvaltasuus eli ne muut asiakkaan
HENKILÖKOHTASET tarpeet mihi ne koskaa liittyykää, historiaa, ympäristöö jne.
Runsaudensarvee on vaikee lähtee arvioimaa, jote mä ymmärrän alun halukkuudet
ja kertomukset pelkästää siitä oleellisesta. Kaikesta huolimatta niin se vaa
menee, et ku meille opetetaan sataan otteeseen, että skitsofreenikko on
tämmönen, maanis-depressiivinen tämmönen ja alkoholisti tämmönen, totta kai me
suhtaudutaa niihi sillä tavalla mitä meille on kerrottu. Ehkä mä oon vaa vähä
pettyny, ettei me sen enempää syvennyttykää vaa ruvettii toistamaa. Tyytyväine
oon kuitenki siihe, että hiffasin tän kautta sen, miten ikuine toistamine antaa
mun mielestä väärää kuvaa niistä oikeista kohtaamistilanteista. Teoria on
teoriaa ja käytäntö on todellisuutta, hyvä metodiha tää on, mut silti aika
arveluttava. Toivottavasti ees yks lukija heräs ja ymmärs tän ajatuksen.
Nyt vielä se luvattu kritiikki. Jälleen kerran tunneilla
posotetaa koomisissa tilanteissa. Vaikka mun aikasemmin hehkuttama - päihdetyötä
opettava maikka herra Soininen valisti meitä sillä, että ”päihdekuntoutujan vapaaehtoisuus
tarkoittaa päihdekuntoutujan vapaaehtoista osallistumista hoitoon, joka perustuu
päihdekuntoutuksen vapaaehtoisuuteen” (AIJAA), myös mielenterveystyön opettaja
kerto ammatillisesta, mutta yksilöllisestä kohtaamisesta vähä hassusti.
Kuuntelun tärkeys
nous yhessä vaiheessa pyramidin huipulle ja jotakin balanssia lähihoitajan ja
oman persoonan akselilla siinä analysoitii. Yhtä juttua mä jäin tosin
ihmettelemää. Jos luokkalaine viittaa ja lausuu kauniisti mielipiteensä, jossa
hän on - vaikka vaan rivien välistä lukien, vahvasti sitä mieltä, ettei
jokin asia ole miten ehkä sataan kertaan on sanottu olevan ja esittää asiallisesti
tähän liittyvän retorisen kysymyksen, opettaja päästelee suustaan sanoja ”Joo” ”Kyllä”
”Aivan”.
Yksi ristiriita, joka ei epäilemättä ole monelle mikään elämän kupin kääntävä, tulee tässä esiin. Ensiks opettaja asianmukaisesti opettaa, mutta tämän jälkeen myötäilee sataprosenttisen oloisesti eriävää mielipidettä. Tasapaino kärsii! Niinkun sanoin, tuskin kukaan muu (edes opettaja) sitä näin pitkälle päässään vie, mutta ikäväähä se on kuunnella opetusta, jota ei esim. omalla käytöksellää mukaile. Toisaalta sehän vaa hymyilyttää varsinki sillon ku puhutaan dian kohdasta ”ammatillinen kohtaaminen”, mut ymmärrän mä sen et nää ”myötäilyt”: ”Joo”, ”Aivan” jne. on just sitä ammatillista puolta siinä kuuntelemisessa. Jotai semmosta mitä voi opetella, mut kyllä mä ainaki aion sit kuntoutuksen työssäoppimisen tavotteisii laittaa jälleen kerran sen luonnollisen kohtaamisen ja prioirisoida sen pirun korkeelle nimeomaa attribuuttina.
Yksi ristiriita, joka ei epäilemättä ole monelle mikään elämän kupin kääntävä, tulee tässä esiin. Ensiks opettaja asianmukaisesti opettaa, mutta tämän jälkeen myötäilee sataprosenttisen oloisesti eriävää mielipidettä. Tasapaino kärsii! Niinkun sanoin, tuskin kukaan muu (edes opettaja) sitä näin pitkälle päässään vie, mutta ikäväähä se on kuunnella opetusta, jota ei esim. omalla käytöksellää mukaile. Toisaalta sehän vaa hymyilyttää varsinki sillon ku puhutaan dian kohdasta ”ammatillinen kohtaaminen”, mut ymmärrän mä sen et nää ”myötäilyt”: ”Joo”, ”Aivan” jne. on just sitä ammatillista puolta siinä kuuntelemisessa. Jotai semmosta mitä voi opetella, mut kyllä mä ainaki aion sit kuntoutuksen työssäoppimisen tavotteisii laittaa jälleen kerran sen luonnollisen kohtaamisen ja prioirisoida sen pirun korkeelle nimeomaa attribuuttina.
Täähä meni iha hyvin ilman mitää muistiinpanoja! Ko. kirjainyhdistelmät edels siis yhteenvetoo, jossa mä vilasen lappusnivaskoja vielä läpi ja ehkä oon jopa toteuttanu mun Yle Areena aikomuksen. Se olkoo semmone paikkaava kyhäelmä.
-
Ville
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti